Vergadering/Oudergesprekken in Apoera - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Patricia Notten - WaarBenJij.nu Vergadering/Oudergesprekken in Apoera - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Patricia Notten - WaarBenJij.nu

Vergadering/Oudergesprekken in Apoera

Door: Patricia

Blijf op de hoogte en volg Patricia

30 Mei 2008 | Suriname, Paramaribo

Ja, het is inmiddels al even geleden, maar tijdens de Pinksteren ben ik samen met Norain naar Apoera gegaan.
Meneer King had mij gevraagd of ik met hem mee wilde gaan naar Apoera om samen met hem de vergadering met de ouders bij te wonen en daar punten te bespreken die de aandacht nodig hebben in het Internaat.
Enkele punten waren:
Het motiveren van de jongens bij verplichte activiteiten als tuinieren en het kippenproject
Het op tijd thuis komen van de jongens en
Het ‘legaliseren’ van het bier drinken in het internaat

Op vrijdag 9 mei was het dan zo ver, klaar om met de boot naar Apoera te gaan. Eenmaal bij de boot aangekomen om 2 uur, wist ik al dat hij natuurlijk niet om 2 uur zou vertrekken, maar 2 uur Surinaamse tijd. Tussendoor kreeg ik nog een telefoontje van Mr. King dat hij niet ging, want moest nog dingen doen, dus ik al gelijk van hmm dat begint goed we zouden gesprekken hebben, maar ja we zullen zien dan. Later teruggebeld dat hij toch meeging dus alles kwam uiteindelijk weer goed :)
Om half 5 was het dan zover, of toch niet, en vertrokken we met een bootje volgeladen Indianen en 2 Bakra’s :) richting Apoera. Toen we net een half uurtje onderweg waren gingen we weer terug, wat bleek; was de kapitein vergeten water bij de machines te doen dus weer enige vertraging…….
Toen eindelijk alles klaar was konden we ook echt gaan en begonnen we aan de reis van iets meer dan 13 uur…….
Je begint op de Nickerie rivier wat later uitmond in de oceaan en ja dat was een beetje wild en aangezien mijn maag al zwak is voelde ik die ook een beetje, maar gelukkig alles is binnen gebleven.
Op een gegeven moment samen met Norain aan de achterkant van de boot gezeten samen met Rick en Earl erg gezellig en vooral het uitzicht was super mooi. Een sterrenhemel waar je “U” tegen zegt zo mooi, echt niet te beschrijven gewoon. Aangezien het Moederdag was had Rick voor zijn moeder een hondje gekocht. Een lieve kleine zwarte, genaamd Bruintje :), en die sliep dus in een schoenendoos. Aangezien wij het niet aan konden zien hebben wij hem maar de hele nacht bij ons gehouden erg leuk en lief zo’n beestje. Op een gegeven moment was ik het slapen in de hangmat zat dus ben ik met mijn laken en kussen naar het dek gegaan en heb ik lekker in de buitenlucht geslapen erg lekker en super mooi.

Eindelijk was het dan zo ver en was het 3 uur in de ochtend en kwamen we aan op Apoera. De guesthouse waar we sliepen was echt mooi, gewoon een dergelijk houten huisje; helemaal bekleed met bananenbladeren, echt mooi gewoon, dus kijk de foto’s en je ziet het zelf.

De dag erna zou ik oudergesprekken hebben, maar Mr. King belde dat het niet doorging en het zondag zou zijn dus hadden we een lekker relax dagje. Dus tijd om een beetje te wandelen. In de avond naar de ‘discotheek’ gegaan en gegeten bij Quincy, erg lekker. Alleen de weg terug was lang en donker, maar gelukkig liepen Rutgher en Sylfano met ons mee en daarna nog gezellig gebabbeld en een potje kaart gespeeld en was het maar tijd om te slapen want morgen mijn vergadering.

Eenmaal zondag en de tijd was daar voor de gesprekken dus Mr. King haalde mij op en zijn naar Section gegaan de plek waar de vergadering zou zijn. Bijna alle ouders waren er, op 2 na, en het kon beginnen. De vergadering ging goed en ook mijn Surinaams gaat beter. Op Apoera praten ze een taal wat bestaat uit: Nederlands, Engels, Guanees Engels en Sranan – Tongo (Surinaams) dus ja best lastig maar het went zeker omdat de jongens van Warishi het ook bespreken. De ouders waren zeer galant tegen mij alleen heb ik er wel voor gekozen om op de achtergrond te zitten en me er niet mee te bemoeien tenzij mij wat gevraagd wordt. Dit bewust om het vooroordeel tegen te gaan van: ‘ohw heb je weer zo’n Bakra die alles denkt te weten’ en is goed gegaan dus dat is mooi.
Klaar van de vergadering samen met Norain naar Wasjabo gegaan, want de jongens gingen voetballen. Wij al aan het lopen stopt er een truck met 2 mannen met de vraag of we naar voetballen gingen en mee wilde rijden, na even blikken uitgewisseld te hebben toch meegegaan en halverwege gestopt bij een ‘zaaltje’ waar een traditionele dans geoefend werd. Erg leuk om te zien de jongeren van Apoera waren daar aan het dansen en wij mochten mee doen, maar ja kijken is leuker dus dat maar heel beleefd afgeslagen. Eenmaal verder gegaan en gekeken bij voetbal lekker gebabbeld en aangemoedigd, waarna we later weer teruggelopen zijn.

In de avond was er een feestje bij de steiger, niet ver van onze slaapplek vandaan en voor die tijd kwam eerst Rick, zijn broer en Sylfano naar ons toe om een beetje te babbelen en te kaarten dus weer gezellig. Later komaan ook nog andere jongens en was het een gezellige boel.

De dag erna weer terug gegaan naar huis en konden we beginnen aan onze terugreis. De boot ging ruim op tijd en om half 12 was het dan zo ver om weg te gaan. Het eerste stuk was heerlijk goed weer, zelfs nog in bikini op de boot gelegen want ja me kleur mag wel wat donkerder worden hoor…….Helaas duurde dit niet lang en kwamen de eerste regendruppels al en is het niet meer gestopt met regenen. De terugweg was een hel het was koud, nat en we hadden een storm waarbij de hele boot heen en weer ging, gelukkig had ik bruistabletten bij me en hebben geholpen tegen het misselijk worden. Aangezien het niet helemaal waterdicht is kreeg je ook druppels op je en dat in combinatie met kou betekend ziek worden…….Denk je alles gehad te hebben zit je op een gegeven moment ook nog vast op een zandbank en duurt het lang voordat je eruit bent en ja duurt de reis lekker lang.
Eenmaal 3 uur in de ochtend dan toch Nickerie in zicht en zijn we na 16 uur terug op land; heerlijk. Helemaal als Mr. King een auto geregeld heeft en je niet het hele stuk terug hoeft te lopen, ideaal.

Apoera is echt zo mooi, de natuur, de mensen gewoon de hele omgeving is super, iets waar ik zeker nog naar terug wil gaan!

Tot de volgende keer weer!

Bigi Brasa

  • 31 Mei 2008 - 09:42

    Marius:

    Hoi Patricia!

    Ja... het heeft ook weer even geduurd voor ik wat heb geschreven. Zoals je weet is er hier ook veel spannends aan de hand (we wachten nog steeds vol spanning af, en dan weet jij wel waarop)

    Maar ik wou even laten weten dat ik nog met grote regelmaat aan je denk, en hoop dat het allemaal goed met je gaat.

    Je verblijf daar schiet trouwens al een klein beetje op zeker? Wel zo leuk, dan kom ik je misschien weer es tegen op het dorp.

    Ik ga je binnenkort ook effe mailen. Maar voor nu alvast: het ga je goed, en geniet van alles wat je doet!

    Groetjes
    Marius

  • 31 Mei 2008 - 21:02

    Mam:

    He moppie,

    het is wel genieten he, ik moest wel lachen om de bootreis.

    Wie had gedacht dat jij zo iets zou doen, nou wij niet.

    Zo zie je maar weer hoe soepel men in een andere omgeving kan zijn als het moet.

    Ik vind het heel goed van je dat je dit doet, dus nu ook niet meer zeggen ik ga niet in dat hoge ding als je zus dat vraagt.

    De hut waar jullie sliepen is best comfortabel en mooi.

    zeg ik lees wel weer je mailtjes.

    Dikke kus mam.

  • 02 Juni 2008 - 18:41

    J-W:

    Dat was een mooi tochtje!

    x

  • 04 Juni 2008 - 06:53

    Harry:

    Hoi Patricia,

    Terwijl jij waarschijnlijk op dit ned. tijdstip nog op een oor ligt, wil ik je ook namens Ans al vast van harte feliciteren met je verjaardag. Hiep Hiep!
    Maak er een leuke en gezellige dag van. Ik weet niet hoe ze dat op z'n Surinaams doen maar vermoedelijk ook met veel plezier. Geniet!
    Trouwens leuk uitstapje weer.Je boft toch wel. Straks ben je toch nog een keer een ervaren wandelaarster met zeemansbenen of zijn het in dit geval zeevrouwsbenen! Klinkt niet hé!

    Veel plezier.

    Groet Ans en Harry

  • 08 Juni 2008 - 20:37

    Ludy Van Laar:

    Hey Patries, je moeder vertelt zulke wilde verhalen, dus ik dacht dat moet ik ff zelf lezen! Nou ik moet zeggen het lijkt me een hele belevenis, geweldig!
    Nog heel veel plezier die laatste twee maandjes.

    Groetjes,
    Ludy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Patricia

Van 16 februari tot 3 augustus ben ik samen met mijn vriendin Adrienne voor 5,5 maand op stage in Suriname- Nieuw Nickerie! Wij gaan daar stagelopen in een internaat voor Indianenkinderen en ze daar ondersteunenen in het onderwijs volgen, huiswerk maken en activiteiten met deze kinderen doen!

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 1879
Totaal aantal bezoekers 48990

Voorgaande reizen:

16 Februari 2008 - 03 Augustus 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: