Guyana - New Amsterdam - Reisverslag uit New Amsterdam, Guyana van Patricia Notten - WaarBenJij.nu Guyana - New Amsterdam - Reisverslag uit New Amsterdam, Guyana van Patricia Notten - WaarBenJij.nu

Guyana - New Amsterdam

Door: Patricia

Blijf op de hoogte en volg Patricia

26 Juli 2008 | Guyana, New Amsterdam

Guyana – New Amsterdam

Toch op het laatste moment toch nog even naar Guyana geweest. Vorige week heb ik twee heren leren kennen die afkomstig zijn van Den-Haag en Voorschoten. Daar een hele tijd mee gesproken en was erg gezellig. Ze vroegen of ik zin had om een dagje met hun en de kinderen mee te gaan dus dat gedaan. Dat was er gezellig en later vroegen ze of ik al in Guyana was geweest. Ook uitgelegd dat ik het wel wilde maar dat de verhalen niet zo goed zijn om daar als ‘blanke’ toerist naartoe te gaan. Er gebeuren namelijk erg veel roofovervallen waarbij je beroofd wordt van je paspoort, geld, sierraden en andere waardevolle spullen. En ja waarom zou je het gevaar opzoeken als het niet nodig is. Dit ook tegen hen gezegd maar de ene heer, afkomstig van Suriname, had altijd in Guyana gewerkt en kende er veel mensen en er zou nog een vriend van hun meegaan. Dus toch maar besloten mee te gaan en gisteren om zeven uur stond Manoet met de brom voor me huis om richting hun te gaan en te vertrekken naar Guyana.
Samen met Manoet, Sona, Amresh, Robin en Sjon gingen we dan in een volle auto naar zeedijk omdat vanuit daar de boten naar Guyana gaan.

Je kan op twee manieren Guyana binnenkomen. De ene is via de legale manier met de veerboot en moet je ook stempelen bij binnenkomst en vertrek en je hebt de ‘illegale’ manier. Jullie raden het al wij zijn op de laatste manier gegaan en dat was via de bactrack (weet niet of je het zo schrijft). De bactrack is gewoon een houten speedboot die in minder dan een half uur in Guyana is. Als je daar aankomt is het eerste dat opvalt dat er allemaal mannen aan de baai zitten waar je gebracht wordt en met geld staan om te wisselen. Nadat je meneer nummer acht vriendelijk bedankt hebt zijn we naar een ander heer gegaan een vriend van Sona die voor ons ging wisselen en ja hoor je krijgt een stapel geld waar je eng van wordt.
Het vreemde is ook dat je in een totaal andere omgeving bent op zo’n stukje afstand. Er wordt alleen maar Engels gesproken, het is nog veel armer dan Suriname, het is allemaal oud en je gaat ook nog eens een uur terug in de tijd erg apart allemaal.

Nadat we richting de markt gelopen waren merkt je pas echt hoe arm de mensen zijn, alles is vervallen en ja kan het niet goed beschrijven maar aan alles zie je dat het oud en heel arm is heel erg triest gewoon. De markt is echt mooi echt een soort Bazaar van Turkije waar je echt alles maar dan ook alles kan kopen wat je wilt. Het mooie vond ik dat het vlees en de vis niet zoals bij ons gekoeld is en netjes geordend nee hoor gewoon op de banken gelegd met vliegen erop maakt niets uit. Ook opvallend vond ik was dat de vrouwen alleen bij de vis stonden en de heren bij het vlees.
Nadat we de markt wel gezien hadden zijn we een stukje gaan wandelen en kwam er een heer naar mij toe met een leguaan. Nu weet ik dat het vlees erg lekker is want dat heb ik hier al gegeten en hij vroeg of ik hem wilde kopen. Vriendelijk bedankt en gezegd dat ik het al gegeten had, dus hij wil je hem vasthouden. Nu ik toch alles hier al gezien, vastgehouden en gegeten hebt dacht ik waarom niet. Het voelt heel zacht aan maar nu de ham vraag. Hoe kan je zien of het een man of vrouw is nou die man heel gemakkelijk. Draaide in de plooi bij de achtpoten het lijfje om en kwam het piemeltje te voorschijn erg vies om te zien hoe het gedaan wordt.
Nadat we daar klaar waren hadden we een taxi aangehouden die ons naar New-Amsterdam zou brengen. Na een rit van ongeveer drie kwartier kwamen we aan in New-Amsterdam. Onderweg zie je ook midden op de weg koeien, ezels, honden en varkens lopen en alles kan gewoon even op de claxon drukken en geen probleem verder dus de no spang komt weer goed naar boven hier :)

In New-Amsterdam hebben we lekker gewandeld, wat gegeten en hebben we van de taxi chauffeur een sight seeing gekregen en echt je ziet de armoede overal. Voorbeeld een houten huis, zonder fundering, helemaal scheef met gaten dat in Nederland onbewoonbaar wordt verklaard woont hier een hele familie in. Twee huizen verder staat er een kast van een woning waar je u tegen zegt en je in Wassenaar nog geeneens ziet dus heel krom allemaal.
Overal zie je ook de typisch Britse/Amerikaanse straatnamen als: pope street, main street, broadway street etc.
Nu we toch in New-Amsterdam waren ook even naar de plek gegaan waar de veerboot is en daar een kijkje genomen. Uiteraard moet de veerboot zo goed mogelijk gevuld zijn, maar toen ik het zag ben ik blij dat ik niet daarmee gegaan ben. Als je weet hoe kuikens vervoerd worden nou dit was net zo maar dan met auto’s en mensen erg veel ruimte dus. Toen we weg wilden gaan hoorde we vol sirenes en ja hoor daar kwam de politie aan inclusief een gevangen bus maar echt een hele oude uit het jaar nul. De politie helemaal bewapend en met kogelvrije vesten en een super groot en lang geweer. Dat zegt dus al genoeg over de criminaliteit van Guyana als de politie er met kogelvrije vesten op straat loopt. Later hoorde we van de taxichauffeur dat het zware criminele waren omdat ze met zo’n auto vervoerd waren. Ze zouden naar de gevangenis op Georgetown gebracht worden omdat New-Amsterdam geen gevangenis heeft voor zulke zware jongens.

Tijd voor het strand en toen we daar aankwamen keek je je ogen uit van hoe groot het was, mooi maar zo smerig niet te geloven echt heel zonde. Het mooiste van het strand was wel dat je daar liep met de koeien en de varkens echt zo grappig dit maak je in Nederland natuurlijk niet mee :):):)

Onderweg weer veel mooie dingen gezien en veel uitleg gekregen van de taxi chauffeur. Weer terug bij onze begin plek lekker wat gaan eten en later ging ik met Amresh en Robin even wandelen want we wilde nog even kleren kopen en zijn nog geslaagd ook. Wat ik wel bizar vond was toen we de winkel uitliepen je in een bestelbusje een paar creoolse mannen zag zitten met een grote tas en iemand op straat de auto in ging tas ging open en overhandigde was en ging weer naar buiten. Wat ik snel kon zien was dat het volgens mij om wapenhandel ging dus ja Guyana is niet zo veilig zeker niet in de avond want je hebt zo een kogel door je kop of een mes tussen je ribben.

Toen we weer klaar waren nog wat gedronken en daarna weer met de boot terug en na een half uurtje waren we weer veilig in Suriname en waren we geen illegale meer :):)
Het was echt een top dag en was zo leuk dit nog mee te maken een weer voordat ik weer richting Nederland ga!

Bigi Brasa

  • 27 Juli 2008 - 13:53

    T.niny:

    hoiii meissie,wat n onderneming heb je gedaan,gedurfd,maar wat gaaf dat je ging,dit heb je nog mooi meegepakt voordat je weer naar het mooie nerderland terugkeerd indrukwekkende foto s
    hier alles oke en het is nu ook hier bloedheet en benauwd 30gr ofzo.

  • 28 Juli 2008 - 11:34

    Jenny:

    blij dat je Guyana hebt gezien maar doe geen illegale dingen meer, Please :( we're worried!

    Tot snel! We wachten op je !!!

  • 28 Juli 2008 - 14:04

    Ed:

    Illegaal; wat is illegaal??

    Tot zondag

  • 28 Juli 2008 - 17:05

    Mam:

    Kan niet wachten tot je zondag weer thuis bent maar ja daar hebben we het al uitgebreidt over gehad na alles. Vond het weer leuk om te lezen en de foto's, ook leuk dat sjonnie er bij was.
    Hebben ze daar ook criminelen dan, alleen in Suriname toch. Ben blij dat je weer op het vaste land bent je weet ik vond het niets toen ik het hoorde gelukkig heb je wat laten horen anders had ik gebeld he dat weet je.

    Dikke kus.

  • 29 Juli 2008 - 09:10

    Sacha:

    He nichtje

    Wat een avonturen!! Het zal wel wennen voor je zijn in Nederland, genoeg criminialiteit, maar meer verborgen. ik heb tenminste nog nooit mannen met tassen vol wapens e.d. gezien!
    Veilige terugreis,

    groetjes, Sacha

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Patricia

Van 16 februari tot 3 augustus ben ik samen met mijn vriendin Adrienne voor 5,5 maand op stage in Suriname- Nieuw Nickerie! Wij gaan daar stagelopen in een internaat voor Indianenkinderen en ze daar ondersteunenen in het onderwijs volgen, huiswerk maken en activiteiten met deze kinderen doen!

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 423
Totaal aantal bezoekers 48993

Voorgaande reizen:

16 Februari 2008 - 03 Augustus 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: