Koniginennach en Dag en weekend........ - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Patricia Notten - WaarBenJij.nu Koniginennach en Dag en weekend........ - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Patricia Notten - WaarBenJij.nu

Koniginennach en Dag en weekend........

Door: Patricia

Blijf op de hoogte en volg Patricia

08 Mei 2008 | Suriname, Paramaribo

Zo weer een weekje geweest waarin veel gebeurd is. Zoals ik in mijn vorige stuk geschreven had zou ik het weekend samen met Norain op de jongens ‘passen’ en zou ik naar de Blanche Marie gaan. Beide is gebeurd maar wel iets anders dan gepland was. Zo zou Mr. King samen met zijn vrouw Lorna naar Apoera gaan om hout voor het kippenproject gaan halen. Nu ging het niet zo goed met hun oudste dochter Grace waardoor Mr. King besloten had niet te gaan. Dus hoefde ik niet full time op de jongens te passen. Nu ben ik er het weekend wel veel geweest om Mr. King te ontlasten en tijd met zijn kinderen door te brengen.
Zo gaf Danielle de vrijdag haar afscheidsfeestje in het poolhouse en vond ik het leuk om de jongens mee te nemen dus zo gezegd zo gedaan. Had met Mr geregeld dat ze ipv 11 om 12 thuis konden zijn en alles verliep goed. Het was gezellig hebben lekker gepoold en tafelvoetbal gespeeld en ook gedanst erg leuk dus kan niet meer fout gaan zou je zeggen, maar toch was er nog wat gebeurd. De dag erna gaf Robby zijn afscheid in het poolhouse en deze keer zouden de jongens op eigen houtje gaan en zou ik ze rond 11 bij het poolhouse zien. Om 11 uur was iedereen er erg gezellig maar toen begon het. Ik was samen met een paar jongens rond een uur of 11.45 aan het poolen dus ging even naar het toilet toe en toen ik terug was waren alle jongens weg op 2 na. Ik vragen waar iedereen was en niemand wist het, dus maar met Murwin en Quincy terug naar Internaat. Eenmaal thuis kreeg ik rond 2 uur telefoon van Mr waar de jongens waren, ze waren dus niet thuis en ik wist niet waar ze waren. Dus het hele verhaal verteld en de jongens maar een sms gestuurd. De zondag aangekomen bij Internaat bleken de 5 die niet of veel te laat thuis waren geschorst te zijn, omdat het gedrag al vaker voorkomt en nu de maat vol was. De jongens niet meer gezien totdat er op dinsdag salsa was en nog met ze gesproken. Allemaal hun boosheid geuit en aangehoord, maar wel verteld dat wat ze deden natuurlijk ook niet kon en hoopte dat ze allemaal weer terug zouden komen. Nu zeiden ze dat ze niet terug wilde komen omdat ze als kinderen behandeld werden dus gezegd dat ze daar maar goed over na moesten denken en vooral wat ze nu hebben en niet weten wat ze terug zouden kregen en hiermee afgesloten. Toen ik woensdag weer bij Internaat was, was iedereen weer terug en ik was wel opgelucht dat ze er allemaal weer waren. Dus eind goed al goed.

Natuurlijk is het hier ook Koninginnedag geweest dus hebben Norain in ik op dinsdag, konigingenach, de bus gepakt naar de stad. Om 6 uur sochtends de staatsbus genomen naar de stad, om koninginnenach te vieren!! Om 5 uur ging me wekker, met me er duffe kop opgestaan en de fiets gepakt om naar de markt te gaan! Onderweg nog helemaal doodgeschrokken omdat een grote hond ( groot in Surinaams, kleine hond voor NL ) uit het niets kwam en begon te blaffen, gelukkig ging die niet rennen hahaha en werden we ook nog eens natgeregend niet echt fijn om zo in de bus te zitten! Bij de bus aangekomen, snel een plekje uitgezocht en toen begon de reis! Je moet je voorstellen dat de bussen hier uit het jaar nul komen. Stel je zo’n bus voor die je vaak op het journaal ziet, moet nog steeds foto’s ervan maken, volgestouwd met mensen! Ik had een anderhalf persoons bankje, waarvan ik best comfortabel zat alleen had ik de pech dat ik op het wiel zat dus met mijn benen niet echt kon zitten. Ook last gehad van erg veeeeeel turbulentie onderweg heel fijn! Als je Nickerie uitrijdt, kom je langs verschillende plaatsen om naar de stad te komen, er is maar 1 weg hiernaartoe. Eerst rij je door paradise, een dorpje vlakbij Nickerie. Daarna Hamptoncourt, ben je ook zo doorheen. Daarna neem je de weg naar de stad, die door Coronie gaat. Bij Coronie heb je een hele slechte weg, was weer helemaal wakker!
Eindelijk aangekomen in de stad! Het is een reis van 4,5 uur, dus je bent wel gaar daarna. Naar alberga gelopen, het guesthouse waar we zouden gaan slapen. Daarna lekker gewinkeld, beetje gechild en uiteten geweest. Savonds zijn we naar the millenium geweest, waar we konigingenach zouden gaan vieren. Dus was al benieuwd al die bezopen Nederlanders met hun oranje outfit, iets dat wij totaal niet hadden. Haha, een Nederlandsere koninginnenach in de stad vindt je echt niet! Na duizend jaar heb ik gabberpiet gehoord hahaha! Was wel erg leuk!
Volgende dag zouden we met de bus terug gaan, maar helaas verslapen dus zouden we met een jongen meerijden die ook naar Nickerie moest. Om 10 uur precies te zijn...nou dat werd dus 10 uur Surinaamse tijd..2 uur zaten we eindelijk in de auto! Helemaal brak, en stuk gaan op de auto waar Sylvano in reed, want dat was echt een grap. Een deur die er bijna uit viel als je hem open deed, ducktape op het stuur, zwart plakband op de ramen zodat de auto er nog een beetje dope uitziet, en natuurlijk geen muziek. Als klap op de vuurpijl hadden we een airco met fernandes/fanta/makoesa lucht (drinken)! Iedereen sliep in de auto Norain lag zo ongeveer de hele weg te slapen maar ik kon totaal niet in slaap komen totdat onze nachtmerrie werkelijkheid werd……..de auto stopte...KLAPBAND! Je dag kan toch niet bizarrer worden! En natuurlijk geen reserveband bij je! En ook nog eens in the middle of nowhere staan waar je geen bereik hebt met je mobiels! Gelukkig kwamen de reddende engels eraan, de politie mannen! Die hebben Norain en mij naar huis gebracht, en zij gingen wachten op een band..Denk je dat het niet erger kan worden, heeft een of andere idioot gewoon het ventiel van Norain’s fiets gestolen, en stonden de banden helemaal leeg dus werd nog lopen ook! hahahaha, om 10 uur weg gaan, en het flikken om om half 7 thuis te komen!
Lekker thuis gezeten, en savonds natuurlijk naar de zeppelin geweest, want donderdag was het wrokomandei, arbeidersdag! Lekker gedanst, dansmattie letsel was er ook, dus was erg gezellig Volgende dag hele dag geslapen, gechild en op de bank gehangen, was kapot! Savonds afterparty in het poolhouse gehad, was gezellig..en tuurlijk moet daarna iedereen weer vechten, niet zo eerlijk, met zijn 15en op 1 ! aaaagjah, ze doen hun ding maar, ik hoef er alleen niet tussen te staan. Echht, hoor als Surinamers dronken zijn zijn ze zo focking irritant en agressief!
De mannen hier vinden het erg leuk om te roepen naar je, hoor deze!:
Kleine kinderen: Heeeee gekke bakra!
Rasta bij de chinees: Heee bakkertjes!
En dan heb je natuurlijk nog schatjelieffff, pssst poppetje, schatjesss, witte raskippen, sneeuwwitjes, witjes, lekkertjes, bakkertjes en nog meer!, en natuurlijk,joehoeeee, ik wil je beter leren kennen, maar de mooiste die ik in de stad gehoord had was toch wel: ‘als ik geld terug krijg van de Nederlandse belastingdienst, dan neem ik je mee naar de bahamas’ erg origineel al zeg ik het zelf
Dus hebben wij vorige maandag met de auto van Dean en hij erbij, heel nieuw Nickerie doorgecrost, ja ik reed links stuur aan de andere kant en in de automaat, en naar iedere man gepsssst, en poppetje geroepen, ze wisten niks meer terug te zeggen haha!

Nou dit was mijn konigingendag story. Nederland is leuker om te vieren maar dit verdient zeker een goede 2de plek!
Vrijdag ga ik samen met Mr. King naar Apoera toe om gesprekken te hebben met de ouders van de jongens dus ben benieuwd hoe dat zal gaan…….ennuh mijn stukje van de Blanche Marie komt nog hoor…….

Bigi Brasa

  • 09 Mei 2008 - 16:09

    Vanity:

    he schatje, nou je leek bezopen op die foto's en Alvin ja wat zal ik daar eens van zeggen,...

    Je bent ook niet echt bruin en je haar is te blond.
    Was de auto nog heel nadat je er in had gereden.

    ene die sylvano lijkt ook op ricardo van lp zeg niet normaal hahaha..

    Kusj mis je LoveYou

  • 09 Mei 2008 - 16:13

    Mam:

    Nou dat heb je ook maar weer gehad, gelukkig dat alles weer goed gekomen is. Comminucatie is daar dus ook erg belangrijk met de boys.

    Veel plezier in Apoera en we lezen wel weer hoe dat was.

    Dike kus mamxxxxxx

  • 15 Mei 2008 - 12:58

    T.niny:

    hee moppie
    wat n verhaal, heb er maar n half uur voor uitgetrokken,wat heb jij het er leuk,is dit ook wat je er van verwacht had? of nog mooier.
    je kaartje ook ontvangen.
    t.niny

  • 19 Mei 2008 - 13:11

    Ed:

    Wat een leven heb jij??
    Heb bijnag met je te doen.....

    Kan bijna niet wachten totdat je weer terugbent.

    Veel plezier

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Patricia

Van 16 februari tot 3 augustus ben ik samen met mijn vriendin Adrienne voor 5,5 maand op stage in Suriname- Nieuw Nickerie! Wij gaan daar stagelopen in een internaat voor Indianenkinderen en ze daar ondersteunenen in het onderwijs volgen, huiswerk maken en activiteiten met deze kinderen doen!

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 199
Totaal aantal bezoekers 48993

Voorgaande reizen:

16 Februari 2008 - 03 Augustus 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: