Welcome in Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Patricia Notten - WaarBenJij.nu Welcome in Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Patricia Notten - WaarBenJij.nu

Welcome in Suriname

Door: Patricia

Blijf op de hoogte en volg Patricia

18 Februari 2008 | Suriname, Paramaribo

Zo maar eens tijd om een nieuw stukje te schrijven en iedereen daardoor op de hoogte te gaan houden van mijn eerste indruk!

Zaterdag ging om half 6 de wekker zodat ik voor de laatste keer lekker kon ontbijten en hup de auto in om te beginnen aan de reis.
Eenmaal op schiphol en in te willen checken echt een mega lange rij, maar ja dat hoort er ook weer bij toch?
Zoals mijn moeder al bij het vorige stukje had geschreven was er inderdaad een aanbod voor Miami en €600,- cash alleen klopt die niet helemaal, sorry mam!

Tijdens het wachten in de rij, liep er een vrouwtje van Martinair met de vraag aan mensen of ze een alternatieve route wilde vliegen. Dit even aangehoord, bij ander mensen, en vertelde dat je dan via Miami zou vliegen, daar 1 dag zou overnachten in een hotel op hun kosten en een vergoeding van €600,- zou krijgen. Dit te horen en ik als reiziger die veel van de wereld wilt zien en altijd extra geld kan gebruiken vroeg of er nog plek was. Helaas zat het vol en was voor Paramaribo iets anders. Dit was namelijk dat je de dag erna zou vliegen, maar wel de €600,- zou krijgen, maar helaas zat deze ook al vol. Even een kleine uitleg, we hadden een vlucht die ook naar Trinidad toeging en alleen die konden naar Miami toe als alternatief…….
Eenmaal bij het inchecken was mijn koffer 2kg te zwaar maar had uiteraard geen zin in mijn koffer open maken, te gênant, dus besloot maar te betalen…….koste me gewoon €24,- voor die 2 kilo terwijl ik vrijdag een pakketje heb gebracht in Rotterdam met ongeveer 10 kilo voor €28,- dus wie is hier de oplichter…..:):)
Nadat ik opgelicht was kregen we ook nog te horen dat we 2 uur vertraging hadden, want het vliegtuig waarmee we moesten kwam niet door de inspectie waardoor er een andere was en die moest nog klaargemaakt worden, dus een lange dag!!!
Na koffie gedronken te hebben afscheid genomen van pap en mam en dat was wel ff zwaar, maar ja duurt maar 5,5 maand toch hopelijk is dat zo voorbij. JW was gelukkig nog even gebleven, maar een half uur later ging ook hij weg en dat was verschrikkelijk, ik geloof dat ik niet genoeg tissues bij me had. Maar hem zie ik gelukkig op 29 mei dus ff op me tanden bijten en dan is het zo ver!!
Eindelijk we mogen boarden, zitten we in het vliegtuig hebben we nog een half uur vertraging, maar dan begint de reis toch echt!
Na 9 uur vliegen komen we dan aan op Zanderij het vliegveld iets buiten Paramaribo. De mensen voor Suriname moesten er eest uit en daarna pas voor Trinidad en mochten dan nog 1,5 uur wachten voordat hun verder konden, arme mensen die hebben pas een lange dag!

Aan op het vliegveld, met slechts 26 graden verschil dan vanochtend toen wij vertrokken zijn maken we alvast kennis met het heerlijk klimaat hier. Eerst door de douane, maar ging veel sneller dan ik had gedacht een mooie stempel bij mijn visa, maar is voor 1 maand ik denk dat we dus elke maand naar de vreemdelingenpolitie moeten en het laten verlengen……We will see!
Toen de koffers, maar ook deze waren veilig gearriveerd en konden naar buiten gaan. Echt heel onwerkelijk het grote luxe schiphol en dan het kleine, in onze ogen armoedige Zanderij. Je loopt daar de aangifte uit en je staat buiten en iedereen is op je aan het wachten. Gelukkig stond Rob er met Varsha en Marian en konden we gaan beginnen aan de toch van ongeveer 3,5 uur. Inmiddels was het al half 7/7 uur (half 11/11 uur jullie tijd) en hadden we nog zo’n 4 uur te gaan. In de auto probeerde ik mijn ogen open te houden, maar helaas lukte dit niet en heb ik groot en deels geslapen……maar wat ik gezien had was super mooi! Veel kleine houten huisjes, veel bos en veel bosnegers langs de weg die je van alles willen verkopen!

We waren er en zagen een groot huis staan met veel lichten, bleek het ons huis te zijn! We maakte kennis met onze verhuurster (Moon), met haar zoon (Joel) en dochter (Sabrina). Niet lang geklets maar de koffers boven gezet een kleine rondleiding gekregen en gaan slapen want we waren verrot! Eerst een douche genomen, maar alleen koud water dus dat is wel erg wennen en zeker wanneer je de tanden aan het poetsen bent en er een kikker op je springt!

Onze eerste dag in Nieuw-Nickerie.
Helaas niet goed geslapen, was vroeg wakker en had toch wel een beetje last van heimwee… koffers uitgepakt en lekker gaan douchen. Heb mijn wall of fame gemaakt en hangen allemaal foto’s en kaarten die ik van iedereen heb gekregen dus mensen schrijf gerust want alles komt op te hangen!
Het ziet er erg leuk uit en heb zo toch een beetje mij eigen plekje gemaakt!

Nadat we een beetje klaar waren zijn we even een beetje de buurt gaan verkennen en zijn we gaan lopen, gelijk kennis gemaakt met sommige mensen erg leuk allemaal. In de avond heeft Joel, de zoon van onze verhuurster, ons meegenomen naar het ‘dorp’ en ons van alles laten zien ook een internet café want hier is het cyber café dus moet je wel ff weten. Helaas is het internet zo traag als dikke stront door een trechter en moet je heel veel geduld hebben dus hopen dat we een andere vinden die wat sneller is!

Ook kennis gemaakt met Lisette zij werkt ook voor de stichting Win en werkt 2 dagen op het jongensinternaat. Zij had ons het 1 en ander verteld en vroeg ook of we van 13-16 maart zin hadden om mee te gaan naar Brownsberg natuurreservaat met heel veel mooie flora & fauna dus dat ga ik denk ik wel doen….

Morgen maar eerst een fiets kopen, want het lopen wordt je ook moe van zeker met tassen met boodschappen. Ook een Surinaamse simkaart zodat jullie me kunnen sms-en en bellen want vanuit hier met mijn Nederlandse nummer kost aardig wat!! Ik stuur in een mail wel mijn nummer naar jullie toe!!

Nu voel ik al dat jullie zo benieuwd zijn naar foto’s en die komen ook maar ga dat allemaal bij de stichting erop zetten, hopelijk zijn de computer daar wat sneller dan in de internet cafés. Aangezien wij nog niet bij de stichting geweest zijn kunnen we er ook moeilijk naar binnen gaan om te mailen etc. ook is er msn en skype dus erg leuk kunnen we bellen en webcammen…….

Zo eerst ook naar de vreemdelingen politie want dat moet binnen 5 dagen gebeuren!!!!

Tot de volgende keer weer!!

  • 18 Februari 2008 - 17:23

    Charlotte:

    yeah ik ben de eerste die jou verhaal heeft gelezen!
    Wat fijn te horen dat je toch nog veilig bent aangekomen.. heb je op het vliegtuig tijdens het wachten niet heerlijk op de bankjes liggen slapen? was je naar indoland ook zo goed in :) haha Ik ben benieuwd naar je eerste stagedag! en heb je een eigen kamer of lig je samen met adrienne? je zal nog wel even last hebben van het weinige slapen.. je moet toch even wennen en bij jou in indonesie kostte dat ook even tijd.. maar dat geeft niet .. you will survive en straks slaap je zo lang dat je wakker wordt van de kikkers die over je heen huppen .. hahaha heb je al twee slungerige vogels voorbij zien komen? haha ik heb ze toch even op je af gestuurd! Heel veel plezier en maak lekker veel fotos zodat we een keer een fotoavond kunnen houden!!
    Good luck!
    kusje

  • 18 Februari 2008 - 18:03

    Lysette:

    hoi lieverd,

    jeetje alweer een prachtig verhaal, haha!!
    Fijn he die hoppende kikkers, straks wil je niet anders meer. Het klinkt overigens allemaal erg mooi hoor, ben benieuwd naar je avontuur!!
    Ben erg benieuwd hoe je stage adres is.
    Enne geniet lekker van dat klimaat, want dat zullen we hier nog lang moeten missen!

    Nou moppie, heel veel plezier en succes!
    Ik zal je zeker missen, maar we mailen/smsen/schrijven!
    Hele dikke zoen moppie.

    Kus Lys

  • 18 Februari 2008 - 18:09

    Ans:

    Ik heb je bericht(je) net gelezen. Het is al een hele ervaring die je opgedaan hebt, en er volgen er nog veel meer. Laat je ook verrassen door springende kikkers en vervelende spinnen! Deze zijn eerder bang van jou dan andersom (zeg ik heel stoer).Naar Brownsberg gaan is een goed idee! Zeker doen! Ik wens je nog een fijne dag en een goede nachtrust, ook namens Harry. Groetjes!!!!

  • 18 Februari 2008 - 18:59

    Brigitte:

    Hoi Patricia, ik ben blij dat je goed aangekomen bent.Over het temperatuurverschil kan ik meepraten, net terug uit Egypte is het hier stervenskoud! Ik zou alleen daarvoor al een half jaar naar Suriname willen.Verder wens ik je heel veel succes met je stageplaats en we zullen de site bijhouden!

    Liefs de Beeltjes

  • 18 Februari 2008 - 19:07

    Monique:

    Fijn dat je veilig aangekomen bent,
    ik ben benieuwd naar de rest van je verhalen...
    Kus Monique

  • 18 Februari 2008 - 19:11

    Marius:

    Hey Patricia!

    Wel... het belangrijkste is dat je er bent, en dat je ondanks alle vertraging, en volgesnoten tissues in een toch wel FANTASTISCH klimaat terecht bent gekomen! Ik hoop dat je nog veel verhalen zal schrijven -heb ik lekker wat te lezen- en dat het een super-ervaring zal zijn. Als het allemaal is wat je er van verwacht, vliegt die tijd om... en nu aftellen tot JW komt he!?

    Hoe dan ook: geniet er van, en sterkte met ons allemaal missen :))) (en JW, ik ken je nog steeds niet... maar ik leef met je mee hoor!)

    Groet!
    Marius

  • 18 Februari 2008 - 19:45

    Josephine:

    Hoi Patricia,

    Veilig en wel aangekomen,we zullen je de komende tijd gaan volgen, maak er in ieder geval een geweldige tijd van!!!!
    we laten nog van ons horen, heel veel groetjes van Jo Josephine Jonathan Daan en Gijs

  • 19 Februari 2008 - 08:20

    Mam:

    Gelukkig dat alles goed is gegaan, tassen met boodschappen, zoveel eet je niet dus dat kan nooit veel tassen zijn.

    Met skype kan je ook goedkoop bellen he heb je misschien geen simkaart nodig. Als Astrid en Manfred dit lezen (of jij mailt hun even) kunnen zij je wel uitleggen hoe dit werkt, zij hebben dit ook gedaan via skype toen ze hun lieve Zhu uit China gingen halen.

    Enne foto's, ja daar zitten we met smart op te wachten.

    Hopelijk komen de foto's snel, we willen de rimboe daar wel eens zien en waar jullie wonen natuurlijk.

    De telefoonverbinding was gisteren in ieder geval goed, je moet alleen even wachten voordat je alles hoort.

    Mop we houden contact, af en toe je stem hoeren is ook wel prettig. Weet ik precies hoe je, je voelt.

    Dikke kus van ons.

  • 19 Februari 2008 - 09:04

    Marianne:

    Fijn dat we via deze weg contact met jou kunnen hebben.Ik had je nog graag persoonlijk willen zien voor je vertrok maar dat zat er niet meer in. Maar zo is het ook wel leuk. Ik hoop dat je hele fijne maanden daar hebt met hard werken en heel veel plezier. Geniet er van en we mailen wel weer.

  • 20 Februari 2008 - 09:08

    Trudy:

    Hoi Patricia fijn dat je goed bent aangekomen, toch teveel kleren meegenomen maar dat zat er wel in. Ik ben benieuwd naar je eerste werkdag . Veel succes en geniet ze

  • 20 Februari 2008 - 10:36

    T.niny:

    hallo lieve schat,je bent goed aangekomen,heerlijk,hoeveel graden is het nu ,hier heeft het vanacht nog iets gevroren,en het is mistig,daar mis je dus echt niets van.ik par vandaag op Zoë,maar ze slaapt lekker lang dus had ik tijd om op je site te kijken,ik las dat er ook n joram aanwezig was ,ja ja watch out,geintje.
    stuur me je adres ff dan stuur ik kaarten,hou je taai,want er word er een wakker,kus t.niny

  • 20 Februari 2008 - 12:51

    Erkan De Moree:

    Hoi Patries,

    leuk om je eerste verslag te lezen, heel veel plezier en ik volg alles via de site.

    En, ik zal goed voor zorgen JW zorgen,, binnen kort gaan we stappen, nog een keer lekker skien... enz.

    grjtes en wie weet tot snel.

    Erkan


  • 21 Februari 2008 - 10:14

    Sacha:

    Hee nicht!
    Je avontuur is begonnen! Leuk om te lezen en kan me helemaal voorstellen dat je ff heimwee e.d. hebt, dit is toch wat anders dan een paar weken vakantie!
    Kus, Sas

  • 21 Februari 2008 - 22:38

    J-W:

    Hi liefie!

    En hoe was je eerste "werkdag"? Waren de jongens van je onder de indruk als knappe blonde? Hihi!

    Hier was het vandaag weer bijna zoals vanouds Hollands weer: Motregen! Maar gelukkig niet zo hard zoals het bij jou regent.

    Laat maar eens wat foto's zien want we hebben niet voor niets vandaag gesmst om te kijken hoe het moest.

    Kuss (L)

  • 22 Februari 2008 - 11:45

    Ans:

    Hoi Patricia,
    Al een poosje niets meer gelezen.Geen bericht, goed bericht?? We willen jou een kaartje sturen voor op je muur maar we hebben je adres niet. Zou je dit op je web willen zetten? Veel liefs uit Oostrum!

  • 22 Februari 2008 - 12:57

    J-W:

    Mam,

    Moet je wel alles lezen he!

    Stichting win
    t.a.v. Patricia Notten
    Walther Hewittstraat no 1
    Nieuw-Nickerie
    Suriname

  • 22 Februari 2008 - 15:55

    Ed:

    Rustig aan mr. JW........

    he blondje,
    Hoe is het na ongeveer een week in de rimboe?
    Zal maar niet neerzetten wat je op de sms hebt gezet; alles moet wennen, net als hobbels in de weg.......
    En inderdaad: We willen foto's zien!!!

    Fijn weekend

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Patricia

Van 16 februari tot 3 augustus ben ik samen met mijn vriendin Adrienne voor 5,5 maand op stage in Suriname- Nieuw Nickerie! Wij gaan daar stagelopen in een internaat voor Indianenkinderen en ze daar ondersteunenen in het onderwijs volgen, huiswerk maken en activiteiten met deze kinderen doen!

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 395
Totaal aantal bezoekers 49006

Voorgaande reizen:

16 Februari 2008 - 03 Augustus 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: